/site/content/sub/nl/ De Verste Reis Begint met de Eerste Stap | Stichting BRUG

De Verste Reis Begint met de Eerste Stap

gepubliceerd 15-11-2014 door Mohammed Lazaar in Blog 3958x bekeken

Over reizen gesproken; 4.500 Marokkanen zetten in 1965 voor het eerst voet op Nederlandse bodem. Hun thuisland en familie achterlatend op zoek naar betere economische omstandigheden. Met fanfares werden ze verwelkomd op menig station; de redders van de Nederlandse economie die dreigde vast te lopen door gebrek aan arbeiders. Werk dat niemand wilde doen omdat het vaak gevaarlijk, smerig en laagbetaald was.

Nu, bijna 50 jaar later, waagt een andere groep Marokkanen de sprong in het diepe en onbekende. Ook nu is het vooruitzicht zowel spannend als onbekend en de uitkomst onzeker.

Wat wel zeker is, is het feit dat het absoluut noodzakelijk is om een grote evaluatie te houden nu van de oorspronkelijke plannen om slechts tijdelijk in Nederland te verblijven zeer weinig terecht is gekomen. Bij velen drong dit besef te laat door, waardoor ze niet of te weinig investeerden in de Nederlandse taal en het onderwijs voor hun kinderen.

In de loop der jaren heeft er langzaam maar zeker een nieuwe bewustwordingsproces plaatsgevonden; onze (groot)ouders en wij zijn Nederland niet langer gaan beschouwen als gastland, maar als thuisland. Naast Marokko, ons land van herkomst, is Nederland de plek waar wij definitief leven en willen leven in harmonie met en met wederzijds respect voor al onze medemensen.

Wij zijn er ons van bewust dat dit proces niet altijd gaat zoals gewenst en dat dit extra aandacht verdient; onze aandacht. Bijna dagelijks schreeuwen krantenkoppen, voornamelijk in grote bittere chocoladeletters, ons van alles en nog wat toe en is de Marokkaanse gemeenschap meer negatief dan positief in het nieuws. Diverse onderzoeken, zoals het “Jaarrapport Integratie” van het CBS, laten maar al te vaak een beeld zien dat de Marokkaanse Nederlanders het niet altijd even goed doen. We zijn intussen de “meest besproken bevolkingsgroep” van Nederland geworden.

De lage sociaal-economische status, de achterstandspositie en grote werkloosheid (maar liefst 37% in de groep tussen 15 en 24 jaar!) kunnen en mogen echter geen excuus of reden zijn om bij de pakken neer te gaan zitten. De tijd van slachtofferrollen en permissiviteit is definitief voorbij. Onze gezamenlijke inzet zal uiteindelijk mede de sleutel moeten vormen tot een structurele verbetering van de positie en het imago van de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap in Tilburg en omstreken.

Wij zijn ons niet alleen bewust van onze positie, maar realiseren ons ook terdege dat we er volledig voor willen en moeten gaan. Door te investeren in opvoeding, onderwijs, zorg en welzijn. Door aandacht te schenken aan onze hulpbehoevende ouderen.

De leden en deelnemers aan onze programma’s staan met beide benen in de Nederlandse samenleving en hebben uitgesproken meningen over de ontwikkeling van de Nederlands-Marokkaanse gemeenschap. Het zijn onafhankelijke denkers en onbaatzuchtige doeners die met passie aan gezamenlijke doelen werken en daar veel energie uit halen.

De eerste stap is gezet: “Stichting BRUG” is op 24 oktober 2014 officieel bij de notaris ingeschreven. Er is geen weg meer terug, maar zelfs de verste reis begint altijd met de eerste stap.

door: Mohammed Lazaar, 15-11-2014