/site/content/sub/nl/ Burgemeester Beschermheer Stichting BRUG | Stichting BRUG

Burgemeester Beschermheer Stichting BRUG

gepubliceerd 19-11-2014 door Mohammed Lazaar in Nieuws 3160x bekeken

De (bestuurs)leden van Stichting BRUG hebben op donderdag 13 november jl. een geanimeerd en prettig gesprek gehad met de burgemeester van Tilburg, Mr. P.G.A. Noordanus. Ondanks de soms zware onderwerpen zoals jeugdcriminaliteit, buurtoverlast en vroegtijdig schoolverlaten door Nederlanders van Marokkaanse komaf was er zelfs sprake van een ontspannen sfeer. Dit was mede te danken aan het gastvrije welkom door de burgemeester zelf, en door de attente houding van zijn bode die ons voorzag van de nodige drankjes.

De burgemeester werd niet alleen bijgepraat over de missie en de visie van BRUG, maar vooral ook over de wijze waarop de stichting van plan is om bruggen te slaan tussen de verschillende culturen. De burgemeester was erg gecharmeerd van de plannen en vooral van het gegeven dat zo’n initiatief vanuit de Nederlandse Marokkanen zelf werd geïnstigeerd; “..sociaal draagvlak vanuit de groep is van groot belang om spijkers met koppen te slaan en succeservaring op te doen”, aldus de burgervader.

Burgemeester Noordanus kent de klappen van de zweep als geen ander en heeft jarenlange ervaring op dit gebied opgedaan in o.a. Den Haag, waar hij burgerinitiatieven zag stranden doordat men te veel hooi op de vork nam. Zijn advies was dan ook om in het begin vooral niet te hard van stapel te lopen en om de hoogste prioriteit te geven aan onderwijs en opvoeding. Onderwijs biedt de Nederlands-Marokkaanse jeugd een mooi toekomstperspectief en verkleint hierdoor de kans dat ze het slechte pad gaan bewandelen.

De (bestuurs)leden waren erg onder de indruk van zijn kennis en deskundigheid op dit gebied, maar vooral ook vanwege de bereidheid om zich op te werpen als “beschermheer” van Stichting BRUG. Deze enorme duw in de rug is een grote eer en ontzettend motiverend voor de leden en haar toekomstige vrijwilligers. En, met de officiële toestemming om het logo van de Gemeente Tilburg te mogen voeren is een belangrijke pijler in de grond geslagen waarop onze toekomstige brug verder gebouwd kan worden.

door: Mohammed Lazaar, 19-11-2014